SE |
2023 |
Ahl Amalia |
K |
Mellan assimilering och minoritetsstatus: Retorisk identifikation i sverigefinsk |
Kandidatsexamen |
Uppsala universitet |
Cultural |
Retorik, Identifikation, Kenneth Burke, Retorisk närläsning, Aktivism, Sverigefinsk, Minoritet, Skolstrejk |
Språkstudier |
Svenska |
SE |
2023 |
Backwall Linnéa |
K |
“As long as there are Sweden Finns then there should be a need”: A qualitative study of Finnish revitalisation initiated by the Sweden Finnish youth organisation |
Masterexamen |
Uppsala universitet |
Linguistic |
Language revitalisation, Sweden Finns, Finnish, Sweden Finnish, national minorities, minority languages, minority youth, new speakers, interviews, motivation, COD model, identity |
Språkstudier |
Engelska |
SE |
2023 |
Björkqvist Josefin |
K |
Skogsfinnen som studieobjekt: En kulturarvskritisk studie av Gottlunds och Segerstedts bidrag till skapandet av det skogsfinska kulturarvet |
Kandidatsexamen |
Karlstads universitet |
Ethnic |
Kulturarv, skogsfinnar, Albrekt Segerstedt, Carl Axel Gottlund |
Historia |
Svenska |
SE |
2023 |
Cederqvist Sofia |
K |
Nationella minoriteter; erkända men relativt okända: en studie av so-lärares relation till de nationella minoriteterna i undervisningen |
Masterexamen |
Luleå tekniska universitet |
Cultural |
Kompetens, Nationella minoriteter, Samhällsansvar, Samhällskunskap, Uppfattningar |
Pedagogik |
Svenska |
SE |
2023 |
Ekman Sarah |
K |
Skogsfinnarna i arkiven: En undersökning om spåren av skogsfinnarna i de digitaliserade arkiven |
Kandidatsexamen |
Södertörns högskola |
Ethnic |
Forest Finns, Sweden, Burn-beating, sauna, Ria, Carl Axel Gottlund |
Arkivvetenskap |
Svenska |
SE |
2023 |
Helén Ulrika |
K |
Tredjespråksinlärning och användning av metakognitiva strategier.: En studie ur student- och pedagogperspektiv om påverkan från finska till svenska vid talproduktion och användning av metakognitiva strategier i sammanhanget |
Kandidatsexamen |
Umeå universitet |
Linguistic |
tredjespåksinlärning, påverkan, metakognitiva strategier |
Språkstudier |
Svenska |
SE |
2023 |
Hentilä Essi |
K |
Visuella tecken på finska och svenska i en tvåspråkig skolas lingvistiska landskap |
Masterexamen |
Luleå tekniska universitet |
Linguistic |
Finska, lingvistiska skollandskap, maktförhållanden, svenska, tvåspråkighet, visuell etnografi |
Utbildningsvetenskap |
Svenska |
SE |
2023 |
Jäntti Sjöberg Noora |
K |
Normikriittisiä henkilöhahmoja 2020-luvun lastenkirjoissa: Prinsessa Pikkiriikin kesä ja Paavali Pattinen supernolo supersankari osana normikriittistä ja sukupuolitietoista kirjallisuuskasvatusta |
Kandidatsexamen |
Stockholms universitet |
Linguistic |
Lastenkirjallisuus, normikriittisyys, intersektionaalisuus, henkilöhahmoanalyysi, äidinkielen opetus |
Språk och litteratur |
Finska |
SE |
2023 |
Lindve Katarina Serafia |
K |
Det strategiska valet mellan latent och manifest språkväxling i Ann-Helén Laestadius verk: En jämförande analys av flerspråkiga inslag från de finsk-ugriska minoritetsspråken i två romaner |
Kandidatsexamen |
Linnéuniversitetet |
Linguistic |
litterär flerspråkighet, språkväxling, kodväxling, Ann-Helén Laestadius, samiska, meänkieli, finska, minoritetsspråk, revitalisering, Tornedalen |
Språk och litteratur |
Svenska |
SE |
2023 |
Littner Irina |
K |
Resursbibliotek och folkbibliotek i samverkan: för att särskilt uppmärksamma den nationella minoriteten sverigefinnar |
Kandidatsexamen |
Linnéuniversitetet |
Governance |
nationella minoriteter, sverigefinnar, nationella minoritetsspråk, finska, resursbibliotek, folkbibliotek, bibliotekslagen, minoritetspolitik, socialt kapital |
Biblioteksvetenskap |
Svenska |
SE |
2023 |
Lueb Sanna |
K |
Funktionaalisuus suomen kielen oppikirjoissa Suomessa ja Ruotsissa |
Kandidatsexamen |
Umeå universitet |
Linguistic |
oppikirjatutkimus, funktionaalisuus, eurooppalainen viitekehys |
Språk och litteratur |
Finska |
SE |
2023 |
Lööf Malin |
K |
”Inget ljus men snäll”: Finska krigsbarn på barnhemmet i Stråtenbo 1942 - 1943 |
Kandidatsexamen |
Högskolan Dalarna |
Ethnic |
Finska krigsbarn, Rotaryklubb Falun, Finska krigsbarn, Stråtenbo barnhem |
Historia |
Svenska |
SE |
2023 |
Nieminen Nea |
K |
Sä oot värstä playern: En analys av flerspråkiga praktiker och translanguaging i SVT-serien Brus |
Kandidatsexamen |
Stockholms universitet |
Cultural |
Sociolingvistik, translanguaging, ackommodation, språklig repertoar, kodväxling, flerspråkighet, finska, svenska, engelska |
Språk och litteratur |
Svenska |
SE |
2023 |
Nilsson Emma |
K |
Nationella minoriteters språk och kulturer i mediediskurser: bidrag eller hinder för en likvärdig förskola?: En kritisk diskursanalys |
Kandidatsexamen |
Linnéuniversitetet |
Cultural |
Mediediskurser, Sveriges nationella minoriteter, förskola, social rättvisa, språk och kulturer |
Utbildningsvetenskap |
Svenska |
SE |
2023 |
Näslund Eveliina |
K |
”Jag kommer aldrig bli svensk”: En fenomenologisk studie om finländares upplevelser om integration till Sverige från 2000-talets början och framåt |
Kandidatsexamen |
Uppsala universitet |
Ethnic |
Integration, etnisk identitet, finländare i Sverige, sverigefinnar |
Socialpsykologi |
Svenska |
SE |
2023 |
Riit'aho Anni |
K |
Minoritetsfällan –Identitetsskapande journalistikmed bristfälliga resurser: En kvalitativ intervjustudie om hur processerna i SverigesRadio Finskas redaktion påverkade rapporteringen av Riksdagsvalet 2022 |
Masterexamen |
Stockholms universitet |
Governance |
journalism, minority journalism, resources, Hierarchy of Influences, political journalism |
Medievetenskap |
Svenska |
SE |
2023 |
Saaristo Sternegård Anne |
K |
Onko Greta kiltti ja...: Henkilönnimet ja puhuttelu etäisyyden ja valtasuhteiden kuvaajana Susanna Alakosken romaanissa Lontoon tyttö |
Kandidatsexamen |
Stockholms universitet |
Linguistic |
Ruotsinsuomalainen kirjallisuus, nimitutkimus, henkilönnimet, puhuttelu, intertekstuaalisuus, Alakoski |
Språk och litteratur |
Finska |
SE |
2023 |
Svensson Tim |
M |
Minoritetsrättigheter i en lokal kontext: Sverigefinnars upplevelser av hur deras minoritetsrättigheter tillgodoses i Örebro kommun |
Kandidatsexamen |
Mittuniversitetet |
Governance |
Minority Rights, Implementation, Swede-Finns, Trust, Institutional micro-perspective, political trust |
Statsvetenskap |
Svenska |
SE |
2023 |
Törmä Eva |
K |
Omkramad av det finska språket: En kvalitativ studie om minoritetsprofilerade förskolors arbete med barns språkutveckling inom det nationella minoritetsspråket finska |
Kandidatsexamen |
Luleå tekniska universitet |
Governance |
finska, flerspråkighet, förskola, minoritetsspråk, språkutveckling |
Utbildningsvetenskap |
Svenska |
SE |
2022 |
Alatalo Evelina, Wallo Mathilda |
K+K |
Att synliggöra språk genom visuella redskap: En kvalitativ studie om flerspråkighet i förskolans fysiska miljö |
Kandidatsexamen |
Luleå tekniska universitet |
Governance |
alternativa kommunikationssätt, flerspråkighet, fysisk miljö, visuellt språk |
Utbildningsvetenskap |
Svenska |
SE |
2022 |
Arffman Lovisa |
K |
Det är olyckligt att man fäster sig så vid en annans barn.: Argumentation rörande de finska krigsbarnens kvarvarande i Sverige efter andra världskriget, 1945–1948 |
Kandidatsexamen |
Uppsala universitet |
Cultural |
Krigsbarn, barnförflyttning, hjälpkommittén för Finlands barn, Finland, Andra världskriget, Uppsala, argumentation, brevkorrespondens, Sverige, familj, familjebildning, fosterfamilj, fosterbarn, fosterbarnsöverenskommelse, 1940-tal, adoption, adoptivfamilj, adoptivbarn, familjefunktion, barnets bästa |
Historia |
Svenska |
SE |
2022 |
Carlheim-Gyllenskiöld, Filippa |
K |
Folkets Hus - Ett Hus för Återhämtning |
Kandidatsexamen |
KTH |
Cultural |
Eskilstuna, Torshälla, people´s house, phytoremediation, steel, industry |
Arkitektur |
Svenska |
SE |
2022 |
Vuorsola Lasse |
M |
“Speak your own language”: On tensions regarding Finnish in Sweden |
Doktorsexamen |
Stockholms universitet |
Governance |
applied linguistics, language policy, linguistic landscape, spatial orientation, dialectal change, minority language, shortened infinitives in Finnish, orientations to language policy |
Språkstudier |
Engelska |
SE |
2022 |
Garvén Ulla |
K |
Förskolans modersmålsstöd utan finska pedagoger: Från ett föräldraperspektiv |
Kandidatsexamen |
Uppsala universitet |
Governance |
modersmålsstöd, tvåspråkighet, finska språket, minoritetsspråk, föräldrars åsikter, enkätstudie |
Utbildningsvetenskap |
Svenska |
SE |
2022 |
Harju Maria |
K |
Normikriittisyyttä kuvin ja sanoin lasten kuvakirjassa: Aino Havukaisen ja Sami Toivosen teos Tatu ja Patu – Kovaa menoa kiskoilla normeja laajentavana oppimateriaalina äidinkielen opetuksessa |
Kandidatsexamen |
Stockholms universitet |
Cultural |
barnlitteratur, bilderbok, normikritik, intersektionalitet, modersmålsundervisning |
Språk och litteratur |
Finska |
SE |
2022 |
Honkala Mikko |
M |
Perinteisiä satuja vastakarvaan lukemassa: Normikriittiset satukuvakirjat osana sukupuolisensitiivistä kirjallisuuskasvatusta ruotsalaisessa ala-asteen koulussa |
Kandidatsexamen |
Stockholms universitet |
Cultural |
Jämställdhet, könsroller, modersmålsundervisning, motströmsläsning, motståndsläsning, normkritisk pedagogik, resisting reading, sagor |
Språk och litteratur |
Finska |
SE |
2022 |
Kujanpää Ellen |
K |
Den finska erfarenheten värker: En studie om hur samhälleliga faktorer påverkar sverigefinnars relation till sin etniska identitet |
Kandidatsexamen |
Malmö universitet |
Ethnic |
assimilering, etnisk identitet, nationell minoritetsgrupp, sverigefinnar, stigma, identitetsprocess |
Samhällsvetenskap |
Svenska |
SE |
2022 |
Niva Ville |
M |
Mänskliga kvarlevor, återlämning och försoning: En sociologisk studie om upprättelse |
Kandidatsexamen |
Luleå tekniska universitet |
Governance |
Sverigefinnar, diskursanalys, kvarlevor, försoning, minoriteter |
Sociologi |
Svenska |
SE |
2022 |
Rönnquist Patric |
M |
Meningen med Modern Minoritetspolicy: En inblick i modern svensk minoritets- och minoritetsspråkspolicy. Problemskapande, aktörer, och policyskapares syn på de svenska minoriteterna |
Kandidatsexamen |
Umeå universitet |
Governance |
N/A |
Statsvetenskap |
Svenska |
SE |
2022 |
Waara Joel |
M |
Att läsa och faktiskt förstå: en mixed method-studie om elevprestationer i läsförståelse utifrån faktorerna modersmål och kön |
Masterexamen |
Luleå tekniska universitet |
Linguistic |
läsförståelse, flerspråkighet, modersmål, nationella prov, elevprestationer |
Språkstudier |
Svenska |
SE |
2022 |
Öberg Linda |
K |
”Man måste ju börja någonstans”: En fallstudie av Upplands Väsby biblioteks arbete med de nationella minoriteterna |
Kandidatsexamen |
Södertörns högskola |
Governance |
Nationella minoriteter, Folkbibliotek, Minoritetsspråk, Etniska minoriteter, Bibliotek och samhälle, Minoritetspolitik |
Biblioteksvetenskap |
Svenska |
SE |
2021 |
Abrahamsson Helena, Maijanen Tommi |
K+M |
Det är det här blandspråket som finns i kommunen, att man blandar en mening på finska och en på svenska eller till och med blandar ord från båda språken i samma mening: En kvalitativ studie om förskolans utmaningar i en flerspråkig gränskommun |
Kandidatsexamen |
Luleå tekniska universitet |
Governance |
Flerspråkighet, förskola, gränskommun, modersmål, språkutveckling |
Utbildningsvetenskap |
Svenska |
SE |
2021 |
Engver-Jensen Joachim |
M |
En liten gärning med stor betydelse: En jämförande innehållsanalys av finskspråkiga allmännyttiga texter om covid-19 i Sverige och Finland |
Kandidatsexamen |
Uppsala universitet |
Governance |
allmännyttig information, covid-19, coronavirus, Folkhälsomyndigheten (FHM), finska språket, Institutet för hälsa och välfärd (THL), svenska språket, översättning |
Språkstudier |
Svenska |
SE |
2021 |
Feysal Huda |
K |
Att bli räddad som krigsbarn -Minnen och upplevelser av finska krigsbarn i Sverige 1939–1945 |
Kandidatsexamen |
Örebro universitet |
Symbolic |
N/A |
Historia |
Svenska |
SE |
2021 |
Halonen Daniel |
M |
Taipuuko suomalainen oppikirja ruotsinsuomalaiseen äidinkielenopetukseen?: Sisällönanalyysi oppikirjasta ruotsalaisen peruskoulun äidinkielen kurssisuunnitelmaa vasten tarkasteltuna |
Masterexamen |
Stockholms universitet |
Linguistic |
Modersmål, modersmålsundervisning, läroboksundersökning, läromedel, styrdokument, kursplan, läroplan |
Språkstudier |
Finska |
SE |
2021 |
Hedbom Rydaeus Christopher |
M |
Närhet och identitet: Den finska migrationens plats i den svenska gymnasieundervisningen |
Kandidatsexamen |
Örebro universitet |
Symbolic |
N/A |
Utbildningsvetenskap |
Svenska |
SE |
2021 |
Immonen Pauliina |
K |
Konstruktioner av det nationella: En utställningsanalys av Finsk bild på Liljevalchs konsthall 1977–1978 |
Masterexamen |
Södertörns högskola |
Cultural |
utställningsanalys, Mieke Bal, Skandinavien, Finland, Sverige, konstkritik, nationell konsttolkning, 1970-tal, Liljevalchs konsthall, representationsutställning, kulturell diplomati, konstpolitik, kulturekonomi, diskursanalys, konstbegrepp, konsttolkning, konstutbyte |
Konstvetenskap |
Svenska |
SE |
2021 |
Jakobsson Fanny |
K |
Lärares förhållningssätt till flerspråkighet i Tornedalen: en kvantitativ studie från ett lärarperspektiv |
Masterexamen |
Luleå tekniska universitet |
Linguistic |
enkät, flerspråkighet, förhållningssätt, lärare och Tornedalen |
Utbildningsvetenskap |
Svenska |
SE |
2021 |
Järvinen Sivi |
K |
”Ajatelkaa se ensimmäinen aamu kun tietää että hela veckan är framför oss ja mennä syömään frukostia”. Kodväxlingens grammatik i en svenskfinsk familj |
Magisterexamen |
Göteborgs universitet |
Linguistic |
kodväxling; tvärspråkligt inflytande; sverigefinländare; svenska; finska; |
Språkstudier |
Svenska |
SE |
2021 |
Karlsson Alexander |
M |
Mitt liv har varit Olofströmskt: En undersökning kring finska arbetsmigranters val att permanent bosätta sig i bruksbyn Olofström |
Kandidatsexamen |
Linnéuniversitetet |
Ethnic |
Olofströms Kommun, Volvo, Svenska Stålpressnings AB, arbetskraftsinvandring, push-pull-teori, återinvandring, sociala nätverk, permanent bosättning |
Historia |
Svenska |
SE |
2021 |
Karppinen Ilona, Al Naema Ayat |
K+K |
”Som kvinna är det svårare att få foten mellan dörren”Utrikesfödda kvinnors vägar tillarbetsmarknaden i Sverige:Påverkan av sociala nätverk |
Kandidatsexamen |
Malmö universitet |
Governance |
Socialt kapital, nätverk, arbetsmarknadsetablering, intersektionalitet, utrikes födda kvinnor |
Samhällsvetenskap |
Svenska |
SE |
2021 |
Lindkvist Blanca, Mäki Saila |
K+K |
Ett fonologiskt bedömningsmaterial för finskspråkiga förskolebarn: Vilka ord kan ingå? |
Magisterexamen |
Linköpings universitet |
Linguistic |
Fonologisk bedömning, bildbenämning, finsktalande, barn i förskoleålder |
Pedagogik |
Svenska |
SE |
2021 |
Pehrsson Amanda |
K |
Sverigefinländare och Finska föreningen i Hallstahammar 1954-1984 -En kvalitativ studie |
Kandidatsexamen |
Örebro universitet |
Cultural |
N/A |
Historia |
Svenska |
SE |
2021 |
Sonbolro Rana |
K |
Mål och medel i tvåspråkigförskoleverksamhet: En kvalitativ studie om pedagogers arbete för att främja det finska och svenska språket samt kulturen |
Kandidatsexamen |
Uppsala universitet |
Linguistic |
pedagogers förhållningssätt, minoritetsspråk, flerspråkighet, kultur, föräldrasamverkan, intervju |
Pedagogik |
Svenska |
SE |
2020 |
Altinisk Mathias, Nicolausson Joel |
M+M |
Grammatiska svårigheter hos andraspråksinlärare med finska som modersmål |
Kandidatsexamen |
Stockholms universitet |
Linguistic |
Svenska som andraspråk, finska som modersmål, grammatiska fel, kontrastiv analys, interimspråk, processbarhetsteorin, transfer |
Språkstudier |
Svenska |
SE |
2020 |
Bokma Anne |
K |
Finskspråkig själavård i Svenska kyrkan: Kartläggning av behovet och tillgängligheten av själavård på finska i Svenska kyrkan |
Masterexamen |
Umeå universitet |
Governance |
N/A |
Religionsvetenskap |
Svenska |
SE |
2020 |
Engstrøm Granheim, Fredrick |
M |
Pilso, Kåtlamp og andre kuriositeter: Skogfinske stedsnavn på Stavnäs finnskog |
Kandidatsexamen |
Uppsala universitet |
Ethnic |
finska, finnskog, skogsfinnar, ortnamn, Stavnäs, toponymi, Värmland, Värmlandsfinska |
Språkstudier |
Norska |
SE |
2020 |
Gustafsson Simon |
M |
Gestaltningar av det finska, gestaltningar av det svenska: En kritisk diskursanalys av hur status förknippad med finskhet och svenskhet gestaltas i Susanna Alakoskis Svinalängorna och Kjell Westös Vådan av att vara Skrake |
Kandidatsexamen |
Högskolan Dalarna |
Symbolic |
Skönlitteratur i andraspråksforskning. Språkväxling. Kritisk diskursanalys. Relationen svenska-finska. Kjell Westö. Susanna Alakoski |
Språk och litteratur |
Svenska |
SE |
2020 |
Ihala Linnea |
K |
En analys av tre uttalssegment i sverigesvenska hos sex finska andraspråkstalare |
Kandidatsexamen |
Uppsala universitet |
Linguistic |
finska, svenska, andraspråk, andraspråksinlärning, brytning, uttal, uttalsanalys |
Språkstudier |
Svenska |
SE |
2020 |
Hallberg Markus |
M |
Finska krigsbarn: Studie om hur mottagningen av finska krigsbarn organiserades under andra världskriget |
Kandidatsexamen |
Karlstads universitet |
Ethnic |
N/A |
Historia |
Svenska |
SE |
2020 |
Holmberg Hannele |
K |
Suomen äidinkielentuki esikoululuokassa verkkosivujen valossa: Kuntien viranomaisviestintä vivahteikasta |
Kandidatsexamen |
Stockholms universitet |
Governance |
modersmålsstöd, modersmålsundervisning, förskoleklass, minoritetsspråk, minoritetspolitik, kommunal information, didaktik |
Pedagogik |
Finska |
SE |
2020 |
Huuhka Johanna, Kreku Lina |
K+K |
Synliga eller osynliga?: En kvalitativ textanalys om hur Sveriges nationella minoritetsgrupper framställs i läroböcker för SO-ämnena |
Masterexamen |
Uppsala universitet |
Symbolic |
Sveriges nationella minoritetsgrupper, samer, judar, tornedalingar, sverigefinnar, romer, läroböcker, andrafiering, följemeningar |
Pedagogik |
Svenska |
SE |
2020 |
Kivilompolo Jenna |
K |
När jag pratar finska så brukar jag säga något svenskt ord: En studie i Tornedalen om språkanvändning hos elever i årskurs 3 med fokus på finska och svenska |
Masterexamen |
Luleå tekniska universitet |
Linguistic |
Tornedalen, sociokulturellt perspektiv, stöttning, tvåspråkighet, transspråkande, finska, svenska, förstaspråk, andraspråk |
Utbildningsvetenskap |
Svenska |
SE |
2020 |
Lehti Olivia, Kyeswa Annette |
K+K |
Modersmål är inte enbart ett hemspråk - Föräldrars syn på modersmålsstöd i förskolan |
Kandidatsexamen |
Malmö universitet |
Governance |
flerspråkig förskola, föräldraperspektiv, minoritetsspråk, modersmålsstöd |
Utbildningsvetenskap |
Svenska |
SE |
2020 |
Lundmark Åström Jennifer |
K |
Finska krigsbarn i Norrbotten |
Kandidatsexamen |
Luleå tekniska universitet |
Ethnic |
Finska krigsbarn, Norrbotten |
Historia |
Svenska |
SE |
2020 |
Nyström Satu, Svensson Jessica |
K+K |
Finland, mitt faderland, Sverige, mitt hemland: En kvalitativ studie om äldre sverigefinnar och deras upplevelse av att åldras i Sverige som nationell minoritet |
Kandidatsexamen |
Mälardalens högskola |
Ethnic |
nationell minoritet, sverigefinne, åldrande, äldre |
Socialt arbete |
Svenska |
SE |
2020 |
Rosberg Olof |
M |
Uppbrott, rotlöshet och språk -En studie av finska krigsbarns upplevelser av mötet med Sverige |
Kandidatsexamen |
Örebro universitet |
Ethnic |
N/A |
Historia |
Svenska |
SE |
2020 |
Savolainen Essi, Törmä Anna |
K+K |
Pedagogers reflektioner om barnlitteratur som verktyg för språkstimulering: En jämförelsestudie mellan en svensk enspråkig förskola och tvåspråkiga förskolor med finsk profil |
Kandidatsexamen |
Uppsala universitet |
Cultural |
barnlitteratur, tvåspråkighet, finska och svenska, läsmiljöer, förskola |
Utbildningsvetenskap |
Svenska |
SE |
2019 |
Jonsson Kajsa |
K |
Sveriges nationella minoriteter – föremål för tystnadens kultur? En kritisk kvalitativ innehållsanalys av styrdokument för lärarutbildning och grundskola |
Magisterexamen |
Göteborgs universitet |
Governance |
Undervisning, lärarutbildning, kursplaner, läroplanen, nationella minoriteter, minoritetsspråk och urbefolkning |
Pedagogik |
Svenska |
SE |
2019 |
Parikka Altenstedt Johanna |
K |
Europarådets ramkonvention om skydd för nationella minoriteter och effektiva rättsmedel |
Kandidatsexamen |
Lunds universitet |
Governance |
National minorities, nationella minoriteter, Europakonvention, Europarådet, sverigefinländare, effektiva rättsmedel |
Juridik |
Svenska |
SE |
2019 |
Sjöman Alfons |
M |
Ett ämne utan en skola: En kvalitativ studie av implementeringen i ämnet Modersmål- Finska som nationellt minoritetsspråk |
Kandidatsexamen |
Uppsala universitet |
Governance |
N/A |
Utbildningsvetenskap |
Svenska |
SE |
2019 |
Skaremyr Ellinor |
K |
Språkliga gemenskaper och minoritetsspråkiga barn i svensk förskola |
Doktorsexamen |
Karlstads universitet |
Linguistic |
Förskola, språklig gemenskap, kulturell gemenskap, minoritetsspråk, nyanlända, nationellt minoritetsspråk, flerspråkighet, språkstöd, språkutvecklande arbete |
Pedagogik |
Svenska |
SE |
2019 |
Stenberg Engla |
K |
De små språken i det lilla språkets skola. En studie om hur minoritetsspråken framställs i läroböcker för svenska 2 |
Kandidatsexamen |
Malmö universitet |
Governance |
Minoritetsspråk, Läromedel, Läromedelsanalys |
Utbildningsvetenskap |
Svenska |
SE |
2019 |
Uljas Tuuli |
K |
”Mä oon niinko… ruotsinsuomalainen” ”Jag är liksom... sverigefinsk”: Om sverigefinska barns identitetssarbete |
Masterexamen |
Uppsala universitet |
Ethnic |
Sverigefinska barn, identitet, finskhet, sverigefinskhet, nationell minoritet, minoritetsspråk |
Pedagogik |
Finska |
SE |
2019 |
Östberg Eeva |
K |
Folkbiblioteket som minoritetspolitisk arena: Bibliotek Uppsalas arbete med att skydda och främja det nationella minoritetsspråket finska |
Masterexamen |
Uppsala universitet |
Governance |
Folkbibliotek, minoritetspolitik, nationella minoriteter, minoritetsspråk, finska språket |
Biblioteksvetenskap |
Svenska |
SE |
2019 |
Österberg Jenny |
K |
Barnens situation under finska vinterkriget: En intervju- och litteraturstudie med FN:s Konvention om barnets rättigheter som tolkningsredskap |
Kandidatsexamen |
Enskilda högskolan |
Governance |
barn, krig, vinterkriget, konflikt, situation |
Samhällsvetenskap |
Svenska |
SE |
2018 |
Beckman Stellan |
M |
Vit men inte svensk: Andra generationens sverigefinnar i den svenska vithetens marginal |
Masterexamen |
Södertörns högskola |
Ethnic |
Sverigefinnar, vita privilegier, vithetens marginal, vithet, ras |
Etnologi |
Svenska |
SE |
2018 |
Entoft Elin |
K |
Hur stor plats får de officiella minoriteterna och minoritetsspråken i skolböcker nu och då?: En läromedelsanalys i ämnena svenska som andraspråk och svenska |
Kandidatsexamen |
Uppsala universitet |
Linguistic |
minoritet, minoritetsspråk, läromedelsanalys, samiska, finska, meänkieli, jiddisch, romani chib |
Utbildningsvetenskap |
Svenska |
SE |
2018 |
Gellert Maria |
K |
En annorlunda svensk kvinna: En kvalitativ studie om sverigefinska 1970-talskvinnors socialisation och sociala identitet i det svenska samhället |
Kandidatsexamen |
Linnéuniversitetet |
Ethnic |
Sverigefinne, socialisation, social identitet, kvinna |
Sociologi |
Svenska |
SE |
2018 |
Hakopuro Janina |
K |
Svecismer i sverigefinskan: En kvantitativ undersökning om ett urval av svenska ord som används i finska språket i Sverige |
Kandidatsexamen |
Umeå universitet |
Linguistic |
språk, lingvistik, lånord, sverigefinnar |
Språkstudier |
Svenska |
SE |
2018 |
Kohtala-Ghane Kirsi |
K |
Suomen yleiskielen mukainen äänteiden hallinta ruotsinsuomalaisilla oppilailla: Pitkät ja lyhyet vokaalit ja konsonantit sekä diftongit |
Kandidatsexamen |
Stockholms universitet |
Linguistic |
fonologi, konsonant, vokal, diftong, standard finska, automatiserade skriftliga färdigheter, didaktik |
Språkstudier |
Finska |
SE |
2018 |
Larsson Susanna |
K |
Flerspråkighet och modersmålsstöd i förskolan: En fenomenografisk studie om förskolepedagogers strategier för modersmålsutveckling |
Kandidatsexamen |
Luleå tekniska universitet |
Linguistic |
Fenomenografi, flerspråkighet, förskolepedagoger, förskola, modersmål |
Pedagogik |
Svenska |
SE |
2018 |
Lindegård Johan |
M |
Kodväxling i finsk förskola i Sverige: En kvalitativ studie om språkutveckling i finska |
Kandidatsexamen |
Umeå universitet |
Linguistic |
tvåspråkighet, flerspråkighet, translanguaging, språk |
Pedagogik |
Svenska |
SE |
2018 |
Spjut Lina |
K |
Att (ut)bilda ett folk: Nationell och etnisk gemenskap i Sveriges och Finlands svenskspråkiga läroböcker för folk- och grundskola åren 1866-2016 |
Doktorsexamen |
Örebro universitet |
Linguistic |
Role of textbooks, Imagined communities, Sweden, Finland, Comparative method, use of history |
Pedagogik |
Svenska |
SE |
2018 |
Stenman Sebastian |
M |
Nationella minoriteter och det kommunala ansvaret: En fallstudie om Uddevalla kommun och den sverigefinska minoriteten |
Masterexamen |
Göteborgs universitet |
Governance |
Implementering; minoritetsrättigheter; mänskliga rättigheter; kommuner; mångkulturalism; sverigefinska; minoriteten; |
Globala studier |
Svenska |
SE |
2017 |
Bednarek Nadia |
K |
Finskt förvaltningsområde som nyckeln till ett framgångsrikt arbete med sverigefinska ungdomar |
Masterexamen |
Linköpings universitet |
Governance |
Finskt förvaltningsområde (FFO), Sweden Finnish youth, intervention theory, democracy, identity and participation |
Statsvetenskap |
Svenska |
SE |
2017 |
Blomqvist Carl Oliver |
M |
Flerspråkighet eller språkförbistring?: Finska segment i svenska medeltidsbrev 1350–1526 |
Doktorsexamen |
Uppsala universitet |
Linguistic |
Old Swedish, Finnish, code-switching, historical sociolinguistics, toponyms, anthroponyms, charters, Middle Ages |
Språkstudier |
Svenska |
SE |
2017 |
Cowley Maria |
K |
Nationella minoriteter inom ramen för samhällskunskap - utifrån ett läroplansteoretiskt perspektiv |
Kandidatsexamen |
Malmö högskola |
Symbolic |
Grundskolan, Kunskapskrav, Lgr 11, Läroplansteori, Nationella minoriteter, Samhällskunskap |
Samhällsvetenskap |
Svenska |
SE |
2017 |
Inkala Maija |
K |
När jag var liten identifierade jag mig alltid med Lilla My...: Femininitetsideal bland första och andra generationens sverigefinska kvinnor |
Kandidatsexamen |
Södertörns högskola |
Ethnic |
sverigefinländare, sverigefinnar, sverigefinska kvinnor, första generationens, andra generationens, femininet, femininitetsideal, maskulinitetsideal, identitetsskapande |
Genusstudier |
Svenska |
SE |
2017 |
Löfgren Helena |
K |
Skildringar av Sveriges nationella minoriteter: En kvalitativ textanalys av gymnasiehistorieböcker enligt Gy11 |
Kandidatsexamen |
Uppsala universitet |
Symbolic |
nationella minoriteter; historia; didaktik; läromedel; samer; romer; judar; sverigefinnar; tornedalingar |
Historia |
Svenska |
SE |
2017 |
Murberg Daniel |
M |
Manlighet i krigets fält: En studie av manlighet inom officerskåren under finska kriget 1808 – 1809 |
Kandidatsexamen |
Försvarshögskolan |
Symbolic |
N/A |
Historia |
Svenska |
SE |
2017 |
Niskanen Anoo |
K |
“Joskus rajaton rikkoo rajan – Ibland bryter den gränslösa gränsen”: Religiös identitet hos första, andra och tredje generationens sverigefinländare |
Masterexamen |
Högskolan i Gävle |
Ethnic |
Religiosity, culture, language, national minorities, diversity, anomaly, generations, Swedish Finlanders, Sweden Finns, assimilation, revival movements, Nancy T. Ammerman, Lori Peek, Thomas Hylland Eriksen, Fredrik Barth |
Religionsvetenskap |
Svenska |
SE |
2017 |
Palokangas Timo |
M |
Sverigefinska millenials: en autoetnografisk studie om etnisk identitet |
Kandidatsexamen |
Uppsala universitet |
Ethnic |
Etnisk identitet, Transnationell identitet, Symbolisk etnicitet, Sverigefinnar, Autoetnografi |
Kulturgeografi |
Svenska |
SE |
2017 |
Raatikainen Rita |
K |
Sverigefinska skolor och finska modersmålsklasser: En studie av språk och kultur på skolornas webbsidor |
Kandidatsexamen |
Uppsala universitet |
Governance |
Finsk modersmålsklass, kultur, språk, sverigefinsk skola, tvåspråkighet, webbsida |
Pedagogik |
Svenska |
SE |
2017 |
Suomi Emilia |
K |
Työpaikkailmoituksen retoriikka ruotsinsuomalaisissa työpaikkailmoituksissa |
Kandidatsexamen |
Stockholms universitet |
Governance |
Arbetsplatsannons, retorik, tilltal, modala hjälpverb, översättning |
Språk och litteratur |
Finska |
SE |
2016 |
Borg Kristian |
M |
Blåvitt begär: Postkoloniala läsningar av finskhet, klass och genus i svensk film |
Kandidatsexamen |
Högskolan i Gävle |
Symbolic |
Finland, finnar, finländare, postkolonialism, stereotyper, den andre, representation, psykoanalys, feministisk filmteori, kolonial diskursanalys, svensk spelfilm |
Filmvetenskap |
Svenska |
SE |
2016 |
García Teresa |
K |
De finska krigsbarnen: En berättelse om flyktingbarnens resa och svenskarnas eviga engagemang |
Kandidatsexamen |
Stockholms universitet |
Ethnic |
finska krigsbarn, ensamkommande flyktingbarn, sociala medier |
Medievetenskap |
Svenska |
SE |
2016 |
Gynne Annaliina |
K |
Languaging and Social Positioning in Multilingual School Practices: Studies of Sweden Finnish Middle School Years |
Doktorsexamen |
Mälardalens högskola |
Linguistic |
languaging, social positioning, social interaction, sociocultural, dialogical, ethnography, bilingual education, multilingual, Sweden Finns |
Språkstudier |
Engelska |
SE |
2016 |
Hagström Laura Maria |
K |
Språkets betydelse for identiten: En kvalitativ studie om av förhållandet mellan språkkunskaper och identiteten hos sverigefinska eller finlandssvenska barn |
Kandidatsexamen |
Uppsala universitet |
Linguistic |
flerspråkighet, minoritet, identitet |
Pedagogik |
Svenska |
SE |
2016 |
Järvinen Sivi |
K |
Processbarhetsteorin: En studie om finskspråkiga elevers användning av personliga och reflexiva pronomen i possessivform samt placering av negation i bisats |
Kandidatsexamen |
Linnéuniversitetet |
Linguistic |
Processabilty theory, second langugage acquisition, negation, subordinate clauses, possessive personal and reflexive pronouns |
Pedagogik |
Svenska |
SE |
2016 |
Karén Jonas |
M |
Jonas Karén kandidatuppsats Konstfack 2016 |
Kandidatsexamen (forskning på konstnärlig grund) |
Konstfack |
Symbolic |
Jonas Karén, Konstfack, kandidatuppsats, måleri, Sverigefinsk konstnär |
Humaniora |
Svenska |
SE |
2016 |
Kyander Alice |
K |
Rätten till inflytande: En studie av sverigefinska minoritetsrepresentanter och deras syn på sitt deltagande i kommunala samråd |
Kandidatsexamen |
Uppsala universitet |
Governance |
samråd, nationella minoriteter, finskt förvaltningsområde, medborgardialog, självupplevt inflytande, påverkan |
Statsvetenskap |
Svenska |
SE |
2016 |
Nilsson Victor |
M |
I finskans tjänst: En kvalitativ studie av förvaltningsområdet för finska |
Kandidatsexamen |
Uppsala universitet |
Governance |
förvaltningsområde, finska, Sverige, minoritetslag |
Språkstudier |
Svenska |
SE |
2016 |
Niska Sofia |
K |
Kodväxling i grannspråksundervisning: Mitä sen on fel nummer? Shh… |
Kandidatsexamen |
Högskolan Dalarna |
Linguistic |
N/A |
Språkstudier |
Svenska |
SE |
2016 |
Shanberg Hannah |
K |
Sång i förskolan: Att stödja språkutvecklingen för barn med andra modersmål genom sång |
Kandidatsexamen |
Uppsala universitet |
Linguistic |
Förskola, sång, modersmål, hemsida |
Pedagogik |
Svenska |
SE |
2016 |
Rajala Tellervo |
K |
Susanna Alakosken teoksen Köyhän lokakuu – Päiväkirja vastaanotto Suomessa |
Kandidatsexamen |
Stockholms universitet |
Symbolic |
Susanna Alakoski, Köyhän lokakuu, Oktober i fattigsverige, dagbok, reception, litteraturkritiker, finska dagstidningar, finska litteraturbloggar, fattigdom |
Humaniora |
Finska |
SE |
2016 |
Vuorenpää Sari |
K |
Litteracitet genom interaktion |
Doktorsexamen |
Södertörns högskola |
Linguistic |
Interaktion, litteracitet, litteracitetshändelser, litteracitetspraktiker, litteracitetskedjor, flerspråkighet, translanguaging, initiativ, genomgångar, uppstarter, listor, textsamtal, stress |
Pedagogik |
Svenska |
SE |
2016 |
Westborg Siri |
K |
Det brinner på andra sidan älven: Reaktioner i media på den nordfinska evakueringen 1944 |
Kandidatsexamen |
Uppsala universitet |
Symbolic |
Historia, Tornedalen, Flyktingar, Evakuering, Norrland, Tidningar |
Medievetenskap |
Svenska |
SE |
2015 |
Boukachabia Sebastian, Pirfält Tim |
M+M |
Alltså, vi har läst mer om hur det varit för indianerna än hur det varit för samerna: Hur resonerar sju högstadielärare om Sveriges officiella minoriteter och minoritetsspråk i sin undervisning? |
Kandidatsexamen |
Högskolan i Jönköping |
Governance |
minoritet, skola, romani, jiddisch, meänkieli, finska, samiska, romer, judar, tornedalingar |
Utbildningsvetenskap |
Svenska |
SE |
2015 |
Eklund Heidi |
K |
Betydelsen av tidigt modersmålsstöd för flerspråkiga barn |
Kandidatsexamen |
Uppsala universitet |
Governance |
modersmål, modersmålsstöd, tvåspråkighet, flerspråkighet, språkutveckling hos barn, nationella minoritetsspråk, finska, förskola, läroplan |
Utbildningsvetenskap |
Svenska |
SE |
2015 |
Elmelid Cornelia |
K |
Interkulturalitet i frågan om minoriteter?: En läromedelsanalys i historia för åk 7-9 |
Masterexamen |
Uppsala universitet |
Symbolic |
Grundskola, nationella minoriteter, interkulturalitet, etnocentrism, läromedelsanalys |
Pedagogik |
Svenska |
SE |
2015 |
Forslund Elin |
K |
De svenska nationella minoriteternas förekomst i läroböcker.: En analys av läroböcker i svenska, samhällskunskap och historia för årskurs 4-6 |
Kandidatsexamen |
Uppsala universitet |
Symbolic |
Läromedelsanalys, etnicitet, nationella minoriteter |
Utbildningsvetenskap |
Svenska |
SE |
2015 |
Kuoppa Harriet |
K |
Varumärket för meänkieli – användningen av h i efterstavelsen i skrift |
Licentiatsexamen |
Umeå universitet |
Linguistic |
meänkieli, efterstavelse, metates, variation, sociolingvistik, språklig förändring, Tornedalen |
Språkstudier |
Svenska |
SE |
2015 |
Lundström Ulf |
M |
Bebyggelsenamnen i Bureå, Burträsks och Lövångers socknar i Skellefteå kommun jämte studier av huvudleder och nybyggesnamn |
Doktorsexamen |
Umeå universitet |
Linguistic |
Onomastics, place-names, settlement names, Nordic languages, Sami, Finnish, languages in contact, Skellefteå, Västerbotten, recent settlements |
Språkstudier |
Svenska |
SE |
2015 |
Petrycer Josefina, Levén Jesper |
K+M |
Learning from Finnish food culture: Using food culture as a way to investigate Finnishness and translating it into architecture |
Masterexamen |
KTH |
Symbolic |
Stockholm, Finland, food, architecture, vernacular, culture, restaurant, gallery, bar, event, travel |
Arkitektur |
Engelska |
SE |
2015 |
Pietilä Marika |
K |
Sverigefinnar - en bortglömd minoritet |
Masterexamen |
Stockholms universitet |
Symbolic |
sverigefinne, minoritet, minoritetspolitik, Sverige, Finland, EU, förvaltningsområde, förskola, skola, friskola, äldreomsorg, statsbidrag, journalistik, grävande journalistik |
Humaniora |
Svenska |
SE |
2015 |
Övermark Kyllikki |
K |
Akoella ja susilla on mualima pilattu: Naisen arvostus Suomen kansan sananparsikirjassa |
Masterexamen |
Uppsala universitet |
Cultural |
Sananparsi, naisen arvostus, siviilisääty, kvantitatiivinen menetelmä, kvalitatiivinen menetelmä, kulttuurimalli, hierarkia |
Språkstudier |
Finska |
SE |
2014 |
Hammar Therese |
K |
Det goda hemmet och det ideala barnet: Svenska fosterhem för finska barn i Sverige genom Hjälpkommittén för Finlands barn i Uppsala län 1941-1949 |
Masterexamen |
Uppsala universitet |
Cultural |
Barnets bästa, det goda hemmet, fosterhem och fosterföräldrar, finska fosterbarn, Sverige, andra världskriget, normer och önskemål |
Historia |
Svenska |
SE |
2014 |
Johansson Andrea |
K |
Organisationen kring finska krigsbarn: En lokalstudie om organisationen av finska krigsbarn i Halmstad och Knästorp åren 1939-1944 |
Kandidatsexamen |
Högskolan i Halmstad |
Governance |
Krigsbarn, vinterkriget, fortsättningskriget, finska krigsbarn |
Historia |
Svenska |
SE |
2014 |
Lindner Ilse |
K |
Rosa Liksomin Hytti nro 6 -romaanin vastaanotto Suomessa ja Ruotsissa |
Masterexamen |
Stockholms universitet |
Symbolic |
reseptiotutkimus |
Litteraturvetenskap |
Finska |
SE |
2014 |
Lotffi Shadan, Venezia Maria |
K+K |
Jag är inte bara den där zigenarkvinnan som kommer in med min stora kjol!: En kvalitativ studie om diskriminering av finskromska kvinnor |
Kandidatsexamen |
Södertörns högskola |
Ethnic |
Rom, diskriminering, stigmatisering, utanförskap |
Socialt arbete |
Svenska |
SE |
2014 |
Mäkilä Anna |
K |
”Svenska är inte min favorit ämne” - en undersökning om finska gymnasieelevers attityder till och kontakt med svenskan samt hur dessa attityder och kontakter påverkar det skriftliga inlärarspråket |
Kandidatsexamen |
Göteborgs universitet |
Linguistic |
svenska som främmandespråk, attityder, grammatik |
Språkstudier |
Svenska |
SE |
2014 |
Muhonen Anu |
K |
Error error lataa patteri: From language alternation to global multilingual repertoires in Finnish youth radio programs in Finland and Sweden |
Doktorsexamen |
Stockholms universitet |
Linguistic |
multilingualism, youth radio, discourse, identity |
Språkstudier |
Engelska |
SE |
2014 |
Skogberg Gerd |
K |
Stark, stolt och finsk: En studie om finska kvinnors liv i Sverige |
Magisterexamen |
Högskolan i Väst |
Ethnic |
Sverigefinländare, finländare, identitet, identifikation, socialisation, socialisationsprocess, tillhörighet, utanförskap, narrativ metod |
Socialt arbete |
Svenska |
SE |
2014 |
Spjut Lina |
K |
Den envise bonden och Nordens fransmän: svensk och finsk etnicitet samt nationell historieskrivning i svenska och finlandssvenska läroböcker 1866-1939 |
Licentiatsexamen |
Stockholms universitet |
Ethnic |
läroböcker, etnicitet, historia, nation, nationell identitet, svenskspråkig, Sverige, Finland |
Språkstudier |
Svenska |
SE |
2013 |
Bergman Jessica, Önnberg Cecilia |
K+K |
Känslan av att aldrig passa in: En kvalitativ studie om unga finska romers erfarenheter av att tillhöra en minoritetsgrupp |
Kandidatsexamen |
Södertörns högskola |
Ethnic |
Romer, minoritetsgrupp, diskriminering, nationell identitet |
Socialt arbete |
Svenska |
SE |
2013 |
Ekman Magnus |
M |
Att hantera förutfattade meningar: En kvalitativ studie om finska romers identitetsskapande |
Kandidatsexamen |
Örebro universitet |
Ethnic |
Identitet, stigmatisering, finska romer, traditioner, grupptillhörighet |
Sociologi |
Svenska |
SE |
2013 |
Al Haddad Zahra, Turkia Jessie |
K+K |
”Att ha möjligheten till att tala sitt modersmål är grunden för att uppehålla sin identitet som finländare”.: En studie om språkets betydelse för äldre med finsk modersmål |
Kandidatsexamen |
Mittuniversitetet |
Ethnic |
minoritet, äldre, språk, äldreomsorg, finländare, välbefinnande, finska |
Socialt arbete |
Svenska |
SE |
2013 |
Lindner Ilse |
K |
...mää piän lippis päässä vaan: Ruotsinsuomen objektisijan valinnasta |
Kandidatsexamen |
Stockholms universitet |
Linguistic |
N/A |
Språkstudier |
Finska |
SE |
2013 |
Mäkilä Anna |
K |
”Svenska är inte min favorit ämne” - en undersökning om finska gymnasieelevers attityder till och kontakt med svenskan samt hur dessa attityder och kontakter påverkar det skriftliga inlärarspråket |
Kandidatsexamen |
Göteborgs universitet |
Linguistic |
svenska som främmandespråk, attityder, grammatik |
Språkstudier |
Svenska |
SE |
2013 |
Pyykkönen Krista |
M |
Many Memories, Many Stories: Participatory Music Project for Elderly People with Dementia: Music Pedagogical Applications for Elderly Care |
Magisterexamen |
Kungliga musikhögskolan |
Cultural |
musikpedagogik, äldre människor, improvisation, violin |
Musik |
Engelska |
SE |
2013 |
Salomaa Pauliina |
K |
Tvärspråkliga synonymer hos finsk-svenska barn |
Kandidatsexamen |
Högskolan i Gävle |
Linguistic |
Tvåspråkighet tvärspråkliga synonymer |
Psychology |
Svenska |
SE |
2012 |
Ahokas Pia |
K |
Förskollärares tankar om tvåspråkighet: En studie om likheter och skillnader från två samhällen med olika språk villkor |
Masterexamen |
Umeå universitet |
Linguistic |
Tvåspråkighet, förskola, finska-svenska, förskollärare, Tornedalen |
Utbildningsvetenskap |
Svenska |
SE |
2012 |
Ferdinandsson Emma, Bennetoft Sofia |
K+K |
En främmande och okänd framtid: Ett finskt krigsbarns livsberättelse |
Kandidatsexamen |
Karlstads universitet |
Ethnic |
N/A |
Socialt arbete |
Svenska |
SE |
2012 |
Bärnlund Fors Nina |
K |
Finsk sisu i svenskundervisningen: Om litteratururval, kulturell identitet och subjektiv relevans utifrån tre finskättade elevers upplevelser |
Masterexamen |
Linnéuniversitetet |
Linguistic |
Kulturell identitet, subjektiv relevans, litteraturundervisning, deliberativ demokrati, finsk minoritetsgrupp |
Litteraturvetenskap |
Svenska |
SE |
2012 |
Fagerholm Sonja |
K |
Livsviktig läsning: En fallstudie av ett biblioterapeutiskt projekt på ett finskt äldreboende i Stockholms län |
Masterexamen |
Uppsala universitet |
Governance |
Biblioterapi, äldre, sverigefinnar, etnicitet, bibliotek |
Humaniora |
Svenska |
SE |
2012 |
Filhm Karin, Ljungqvist Jonna |
K+K |
Att möta fördomar: En kvalitativ studie om några finska och utomnordiska romers upplevelser på bostads- och arbetsmarknaden |
Kandidatsexamen |
Stockholms universitet |
Ethnic |
Romer, diskriminering, nationell minoritet, bostadsmarknad, arbetsmarknad, integration, segregation, stigma, främre och bakre regionen, personliga konstruktioner |
Socialt arbete |
Svenska |
SE |
2012 |
Gunnare Sanna |
K |
På mitt modersmål: En kvalitativ studie av biblioteksanvändare med samiska, finska och meänkieli som modersmål |
Masterexamen |
Uppsala universitet |
Governance |
Folkbibliotek - Sverige, minoritetsspråk, sverigefinska, finska språket, meänkieli, samiska språk |
Biblioteksvetenskap |
Svenska |
SE |
2012 |
Kennerberg Maria |
K |
Äldre finska krigsbarns behov av stöd i ålderdomen: En kvalitativ intervjustudie |
Kandidatsexamen |
Ersta Sköndal högskola |
Governance |
N/A |
Socialt arbete |
Svenska |
SE |
2012 |
Suup Marja-Leena |
K |
Gymnasieelevers syn på vidare studier i Finland: Studie vid en gymnasieskola i Tornedalen |
Kandidatsexamen |
Umeå universitet |
Governance |
Higher education, Higher education institution, Finland, Torne Valley, Bilingual, Meänkieli |
Utbildningsvetenskap |
Svenska |
SE |
2012 |
Svenler Riitta |
K |
Den finska identitetens ambivalens mellan den finska och svenska kulturen i Hallonbåtsflyktingen av Miika Nousiainen och i Svinalängorna av Susanna Alakoski |
Kandidatsexamen |
Linnéuniversitetet |
Symbolic |
N/A |
Litteraturvetenskap |
Svenska |
SE |
2011 |
Boberg Per |
M |
Finska immigranter i Katrineholm: Politiska hegemoniers och sociala relationers betydelse för immigranters politiska integration och aktörskap i ett svenskt lokalsamhälle 1944-1991 |
Masterexamen |
Linnéuniversitetet |
Ethnic |
etnicitet, finska immigranter, genus, generation, hegemoni, klass, lokalsamhälle, nationalitet, politisk ekonomi, politisk integration, sociala relationer |
Historia |
Svenska |
SE |
2011 |
Edblad Isak, Johansson Charlotta |
M+K |
Public service och tvåspråkigheten: en studie av tablåutvecklingen i Finlands Svenska Television (FST) 1986-2011 |
Kandidatsexamen |
Södertörns högskola |
Governance |
Public service, tvåspråkighet, Finlands Svenska Television (FST), SVT World, tablåstudie |
Medievetenskap |
Svenska |
SE |
2011 |
Iggstrand Lisa |
K |
Nationella minoriteter och skolan |
Kandidatsexamen |
Göteborgs universitet |
Governance |
nationella minoriteter; undervisning; Lgr11; |
Pedagogik |
Svenska |
SE |
2011 |
Murtadha Noor |
K |
Hemspråksundervisning - exkludering eller inkludering? : En kvalitativ studie om Eskilstuna skolstyrelsedebatt kring sverigefinnarnas krav på finskundervisning under 1980-talet |
Kandidatsexamen |
Örebro universitet |
Governance |
exkludering; inkludering; Eskilstuna skolstyrelse; hemspråksundervisning; integration; sverigefinnar; |
Pedagogik |
Svenska |
SE |
2011 |
Okko Leena |
K |
Lukiolaisten puhutusta kielestä Ruotsin Tornionlaaksossa |
Kandidatsexamen |
Umeå universitet |
Linguistic |
spoken language, learner ́s language, error analysis, Finnish, Swedish, Tornedalen Finnish, Meänkieli |
Språkstudier |
Finska |
SE |
2011 |
Tahvilzadeh, Nazem |
M |
Representativ byråkrati: En studie om ledande kommunala minoritetsadministratörers företrädarskap |
Doktorsexamen |
Göteborgs universitet |
Governance |
Representative bureaucracy, representation, advocacy, diversity, public administrators, minority administrators, bureaucrats, public administration, ethnicity, politicization, ethnic conflict, ethnocrats, ethnocracy, municipal administration, local government, governance, analytical dualism, critical realism, Sweden |
Statsvetenskap |
Svenska |
FI |
2021 |
Karapalo Kia |
K |
Man talar det språket som behövs : en enkätstudie om sverigefinnars språkliga identiteter |
Kandidatsexamen |
Jyväskylä universitet |
Linguistic |
kaksikielisyys, kielellinen identiteetti, identiteetti, äidinkieli, ruotsinsuomalaiset, toinen kieli |
Språkstudier |
Svenska |
FI |
2020 |
From Tuuli |
K |
Speaking of space : An ethnographic study of language policy, spatiality and power in bilingual educational settings |
Doktorsexamen |
Helsingfors universitet |
Linguistic |
language policy, spatiality, language minorities, bilingual school, co-located school, ethnography |
Pedagogik |
Engelska |
FI |
2020 |
Haapoja Marianne |
K |
Monta oksaa: Ruotsinsuomalaisten elämästä ja kulttuurista tehdyn projektin hyödyt ja vaikutukset |
Kandidatsexamen |
Humanistiska yrkeshögskolan Humak |
Governance |
Kulttuurituottaja (AMK), Kulttuurituotanto, Kulturproduktion, Cultural Management, ruotsinsuomalaiset, siirtolaisuus, työväenkulttuuri, kulttuuri, festivaalit, Kulttuurituotannon koulutusohjelma |
Kulturproduktion |
Finska |
FI |
2020 |
Kiviniemi-Collins Katja |
K |
”Det var en vild känsla att inte höra hemma någonstans”:synvinklar på vuxna återvandrarbarns återvandring från Sverige till Finland |
Masterexamen |
Uleåborgs universitet |
Ethnic |
NA |
Språkstudier |
Svenska |
FI |
2020 |
Känsälä Maria Johanna |
K |
Karjalanpiirakkahirviö ja muita tarinoita. Ruotsinsuomalaisten lasten kielen ja kulttuurin tukeminen |
Kandidatsexamen |
Laurea yrkeshögskola |
Governance |
monikulttuurisuus, ruotsinsuomalaisuus, hallintolakiuudistus, tarinapaja, sadutus, laulupiirtäminen |
Pedagogik |
Finska |
FI |
2020 |
Kölhi Marianne, Myllykoski Emilia |
K+K |
Det är svårast att säga någonting sådant på finska som man inte ens kan på svenska : de sverigefinska barnens upplevelser av tvåspråkighet och sverigefinskhet |
Masterexamen |
Jyväskylä universitet |
Ethnic |
kaksikielisyys, identiteetti, ruotsin kieli, ruotsinsuomalaiset, suomen kieli |
Språkstudier |
Svenska |
FI |
2020 |
Riihimäki Riina |
K |
Luvattu maa, vaiettu häpeä: siirtolaisnaisen identiteetti, stigma ja häpeä Susanna Alakosken Sikalat-romaanissa |
Masterexamen |
Tammerfors universitet |
Symbolic |
sosiaalinen häpeä, sosiaalinen identiteetti, stigma, siirtolaisuus, ylisukupolvisuus, status |
Sociologi |
Finska |
FI |
2020 |
Suuniitty Eveliina |
K |
Alistetun asema – Intersektionaaliset valtasuhteet ja niiden purkaminen Susanna Alakosken Svinalängorna-romaanissa |
Masterexamen |
Åbo universitet |
Symbolic |
ruotsinsuomalaisuus, intersektionaalisuus, valta, valtasuhde, kansallisuus, etnisyys, luokka, sukupuoli, ikä, häpeä, feministinen kirjallisuudentutkimus |
Litteraturvetenskap |
Finska |
FI |
2019 |
Möttönen Karoliina |
K |
Kielipolitiikka ja kieli-ideologiat monikielisessä ruotsinsuomalaisessa kouluyhteisössä |
Masterexamen |
Östra Finlands universitet |
Linguistic |
NA |
Språk och litteratur |
Finska |
FI |
2019 |
Niskanen Olli-Pekka |
M |
Markkinointisuunnitelman kehittäminen Ruotsin olutmarkkinoille - Case Tornion Panimo Oy |
Kandidatsexamen |
Lapplands yrkeshögskola |
Governance |
Kansainvälisen markkinoinnin johtaminen, Liiketalous, hallinto ja markkinointi, Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring, Business Management, Administration and Marketing, Markkinointiviestintä, markkinointikanavat, markkinointi-suunnitelma, vuosikello, Tornion Panimo Oy, Tradenomi |
Företagsekonomi |
Finska |
FI |
2019 |
Tervaniemi Sauli |
M |
Vakaumus, yhteisö ja identiteetti:vanhoillislestadiolaisuuden vaikutus 1960–1980-luvuilla syntyneiden toisen polven ruotsinsuomalaisten elämässä |
Masterexamen |
Uleåborgs universitet |
Ethnic |
NA |
Historia |
Finska |
FI |
2018 |
Jefremoff Kaija |
M |
Finska språkets ställning i Sverige:hur syns finskan och sverigefinnar i Sveriges Radios internetsidor? |
Kandidatsexamen |
Uleåborgs universitet |
Governance |
NA |
Språkstudier |
Svenska |
FI |
2018 |
Latvalehto Kaj |
M |
Finnish blood, Swedish heart? - Examining second-generation Sweden-Finnishness |
Doktorsexamen |
Åbo akademi |
Symbolic |
ruotsinsuomalaiset, kansalliset vähemmistöt, kielelliset vähemmistöt, identiteetti, kulttuuri-identiteetti, kokemukset, sverigefinländare, nationella minoriteter, identitet (självbild), kulturell identitet, erfarenheter |
NA |
Engelska |
FI |
2018 |
Pihlajavaara Salla |
K |
Mutta miksei ne filmannu iphonilla sillo medeltidenä? Avainsanojen kielentäminen ruotsinsuomalaisessa alakoululuokassa |
Masterexamen |
Tammerfors universitet |
Linguistic |
kaksikielinen, kielentäminen, ruotsinsuomalaisuus, vuorovaikutus, kieleily |
Språk och litteratur |
Finska |
FI |
2017 |
Kolu Jaana |
K |
Me ollaan mukana tässä experimentissä: Lingvististiska resurser och språkpraktiker i tvåspråkiga ungdomssamtal i Haparanda, Stockholm och Helsingfors |
Doktorsexamen |
Jyväskylä universitet |
Linguistic |
youth language, translanguaging, negotiation of meaning, language resources matrix language, language repertoire, language contact, hybrid language use, code-switching, Swedish, Finnish, Keskustelunanalyysi, viestintä, sosiolingvistiikka, kaksikielisyys, koodinvaihto, ruotsin kieli, suomen kieli, kielellinen vuorovaikutus, kielikontaktit, kielenkäyttö, nuoret, koululaiset, Haaparanta, Tukholma, Suomi, Ruotsi, Helsinki |
Språkstudier |
Svenska |
FI |
2017 |
Koskelainen Annika |
K |
Uudistuva ruotsinsuomalaisuus: kysely- ja haastattelututkimus toisen polven ruotsinsuomalaisten identiteetistä, kielestä ja suomalaisuudesta |
Masterexamen |
Åbo akademi |
Ethnic |
migration, kieli, ruotsinsuomalaiset, suomalaisuus, identiteetti, kieli ja kielet, siirtolaisuus, sverigefinländare, finskhet, identitet (självbild), språk, migration (människor) |
Språkstudier |
Finska |
FI |
2017 |
Kuczynski, Anna-Liisa |
K |
Minoritetsgrupper och kulturella möten i trängda situationer: Identifikationer och kulturell gemenskap |
Doktorsexamen |
Åbo akademi |
Linguistic |
NA |
Etnologi |
Svenska |
FI |
2017 |
Hägg-Lundvall Gitta |
K |
Jarmo från Finland ja muita stereotyyppejä : tutkimus ruotsinsuomalaisten kokemuksista |
Masterexamen |
Åbo universitet |
Ethnic |
ruotsinsuomalaiset, stereotypiat, siirtolaisuus, identiteetti |
Kulturgeografi |
Finska |
FI |
2017 |
Rossi Greta |
K |
Vi bor i ett land, men i olika världar: jaettu kieli ja köyhyyden trauma Susanna Alakosken teoksessa Oktober i Fattigsverige. Dagbok |
Masterexamen |
Åbo universitet |
Symbolic |
Alakoski Susanna, ruotsinsuomalainen kirjallisuus, ruotsinsuomalaiset, maahanmuuttajat, häpeä, yhteiskuntaluokat, traumat, köyhyys |
Litteraturvetenskap |
Finska |
FI |
2017 |
Vähäjylkkä Lotta |
K |
En fallstudie om språklig och nationell identitet hos tredje generationens sverigefinnar som har flyttat till Finland |
Kandidatsexamen |
Jyväskylä universitet |
Ethnic |
sverigefinnar, språklig identitet, nationell identitet, tvåspråkighet |
Språkstudier |
Svenska |
FI |
2016 |
Salokannas Miina |
K |
Siirtolaisnäkökulmasta vähemmistönäkökulmaan: SVT Uutiset ruotsinsuomalaisen vähemmistön mediana |
Masterexamen |
Tammerfors universitet |
Governance |
ruotsinsuomalaisuus, vähemmistömedia, identiteetti |
Språkstudier |
Finska |
FI |
2016 |
Tolvanen Eveliina |
K |
Myndighetskommunikation på två språk – pensionstexter på svenska och finska i Finland och Sverige i ett systemisk-funktionellt perspektiv |
Doktorsexamen |
Åbo universitet |
Governance |
NA |
Språkstudier |
Svenska |
FI |
2015 |
Vaimala Anna-Maija |
K |
Järjestötoiminnan kehittäminen ja toiminnan jatkuvuus : Ruotsinsuomalaisten Keskusliitto |
Kandidatsexamen |
Humanistiska yrkeshögskolan Humak |
Governance |
nuorisotyö, järjestötyö, kehittäminen, kehityssuunnitelma, kehitystoiminta, Kulttuurituotanto, Kulturproduktion, Cultural Management, Kulttuurituotannon koulutusohjelma |
Kulturproduktion |
Finska |
FI |
2015 |
Wickström Mats |
M |
The multicultural moment: the history of the idea and politics of multiculturalism in Sweden in comparative, transnational and biographical context, 1964-1975 |
Doktorsexamen |
Åbo akademi |
Governance |
monikulttuurisuus, maahanmuutto, sodanjälkeinen aika, aatehistoria, etniset vähemmistöt, transnationaalisuus, Ruotsi, Suomi, Australia |
Historia |
Engelska |
FI |
2014 |
Rohkimainen Päivi |
K |
Hengellistä, sosiaalista ja kansallista huolenpitoa : Suomen evankelisluterilaisen kirkon järjestämä suomenkielinen kirkollinen toiminta Ruotsissa 1945-1967 |
Doktorsexamen |
Helsingfors universitet |
Governance |
Suomen evankelis-luterilainen kirkko, Suomen kirkon seurakuntatyön keskusliitto, seurakuntatyö, ruotsinsuomalaiset, ulkosuomalaiset |
Teologi |
Finska |
FI |
2013 |
Komu Riikka |
K |
Narrativ analys av språklig identitet och anpassning hos första generationens sverigefinländare |
Masterexamen |
Jyväskylä universitet |
Ethnic |
språklig identitet, narrativ, livsberättelse, sverigefinländare, kvalitatiivinen tutkimus, kielellinen identiteetti, ruotsinsuomalaiset |
Språkstudier |
Svenska |
FI |
2013 |
Harju Eija |
K |
Ruotsista tulkoon kotini [- -] riikinruotsista kieleni : kulttuurinen identiteettidiskurssi Henriikka Leppäniemen romaanissa syntymäpaikka: Naimaton (2009) |
Masterexamen |
Jyväskylä universitet |
Symbolic |
Leppäniemi Henriikka, diskurssianalyysi, kulttuuri-identiteetti, huumori, nauru, ruotsinsuomalainen kirjallisuus, suomalaisuus, ruotsalaisuus |
Litteraturvetenskap |
Finska |
FI |
2013 |
Lehtola Virve |
K |
”Finländare i Sverige och deras språkliga identitet”:en studie om sverigefinländare |
Masterexamen |
Uleåborgs universitet |
Ethnic |
NA |
Språkstudier |
Svenska |
FI |
2013 |
Riikonen Anna |
K |
Tvåspråkighet och språklig identitet hos sverigefinländska återinvandrare |
Masterexamen |
Jyväskylä universitet |
Ethnic |
äidinkielenopettajat, kaksikielisyys, kielellinen identiteetti, ruotsinsuomalaiset, paluumuuttajat, suomen kieli, ruotsin kieli |
Språkstudier |
Svenska |
FI |
2013 |
Laurila Päivi |
K |
Man känner gemenskap med alla i skolan som man inte gör med sina andra vänner : sverigefinska grundskoleelevers uppfattningar om tvåspråkig undervisning och betydelsen av finsk bakgrund |
Masterexamen |
Jyväskylä universitet |
Ethnic |
identiteetti, kaksikielisyys, opetus, monikielisyys, monikulttuurisuus, peruskoulu, ruotsinsuomalaiset, vähemmistökielet, Ruotsi, ruotsinsuomalaisuus |
Språkstudier |
Svenska |
FI |
2013 |
Vincze László |
M |
The bilingual screen: Ethnolinguistic identity and television viewing among three language minorities |
Doktorsexamen |
Helsingfors universitet |
Ethnic |
identitet, televisio, kielelliset vähemmistöt, identiteetti, vähemmistöt, joukkoviestimet, media, vähemmistökielet, suomenruotsalaiset, ruotsinsuomalaiset, språkliga minoriteter, massmedier, television (massmedier), Uusimaa, Etelä-Tiroli, Transilvania |
Socialpsykologi |
Engelska |
FI |
2012 |
Henning-Lindblom Anna |
K |
Vem är jag, vem är vi, vem är vem i vårt land? Kontextens betydelse för gruppidentifikation och stereotypier bland svensk- och finskspråkiga i Finland och Sverige |
Doktorsexamen |
Helsingfors universitet |
Ethnic |
sosiaalinen identiteetti, ryhmäidentiteetti, stereotypiat, kielelliset väestöryhmät, suomenruotsalaiset, ruotsinsuomalaiset, suomenkieliset, ruotsinkieliset, identiteetti, kielellinen identiteetti, etninen identiteetti, kulttuuri-identiteetti, akkulturaatio, vuorovaikutus, vähemmistöt, enemmistöt, ryhmäkäyttäytyminen, samaistuminen |
Socialpsykologi |
Svenska |
FI |
2012 |
Kyngäs Teija |
K |
Språklig och personlig identitet hos några tvåspråkiga personer i Mellersta Finland |
Masterexamen |
Jyväskylä universitet |
Ethnic |
kaksikielisyys, identiteetti, kielellinen identiteetti, suomenruotsalaiset, ruotsinsuomalaiset |
Språkstudier |
Svenska |
FI |
2011 |
Honkola Hanna |
K |
Kan man uppnå modersmålsfärdigheter i svenska om man är en sverigefinsk? : en jämförelsestudie om sverigefinska och svenska elevers nationella prov i svenska |
Masterexamen |
Tammerfors universitet |
Ethnic |
NA |
Språkstudier |
Svenska |
FI |
2011 |
Lindqvist Krista |
K |
Yksi- ja kaksikielistä prosodiaa: lausepainotuksen ilmiöitä ruotsinsuomessa ja suomensuomessa |
Masterexamen |
Helsingfors universitet |
Linguistic |
prosodiikka, puhekieli, ruotsinsuomi, prosodi, talspråk, sverigefinska |
Språkstudier |
Finska |
FI |
2011 |
Lahti Eliisa |
K |
Finska eller svenska? Språkanvändning och identitet hos sverigefinska unga vuxna |
Masterexamen |
Helsingfors universitet |
Linguistic |
kaksikielisyys, kielellinen identiteetti, kielenkäyttö, modersmål, nuoret aikuiset, ruotsinsuomalaiset, språkbruk, språklig identitet, sverigefinländare, tvåspråkighet, unga vuxna, äidinkieli |
Språkstudier |
Svenska |
FI |
2011 |
Tapiola Paula |
K |
Kielivammaisista kielivähemmistöksi : Ruotsin television suomenkielisen ohjelmatoiminnan historia 1968-2010 |
Masterexamen |
Jyväskylä universitet |
Governance |
Sveriges television, kielelliset vähemmistöt, uutiset, televisio-ohjelmat, historia, siirtolaiset, radio-ohjelmat, ruotsinsuomalaiset, media, Ruotsi |
Journalistik |
Finska |
FI |
2011 |
Selkälä Tytti |
K |
Att ha två fosterländer, två kulturer, två språk samt finsk- och svenskspråkiga vänner : en studie om sverigefinnar och deras identitet |
Masterexamen |
Uleåborgs universitet |
Ethnic |
ruotsinsuomalaiset, identiteetti, kaksikielisyys, vähemmistöt, yhteishenki |
Språkstudier |
Svenska |
FI |
2011 |
Koivukangas Kaisu |
K |
En sverigefinsk familj i tre generationer : en studie om språkanvändning, attityder och identitet |
Masterexamen |
Uleåborgs universitet |
Ethnic |
suomen kieli, ruotsinsuomalaiset, kielenkäyttö, sukupolvet, Ruotsi |
Språkstudier |
Svenska |
FI |
2011 |
Rämö Ville, Lintula Anna-Mari |
K+M |
Sisuradion merkitys ruotsinsuomalaisille |
Kandidatsexamen |
Yrkeshögskolan Diakonia |
Cultural |
radioasemat, ruotsinsuomalaiset, identiteetti, media, maahanmuuttajat, Sisuradio, diaspora, vähemmistömedia, ruotsinsuomalainen media, Media-ala, Mediebranschen, Viestinnän koulutusohjelma |
Journalistik |
Finska |